چگونه استراتژی های دیجیتال، ارزش های پیشنهادی کسب و کار شما را متحول می کند؟

ارزش های پیشنهادی مهم ترین بخش از یک مدل کسب و کار هستند. منظور از ارزش های پیشنهادی مجموعه ای از محصولات و خدمات هستند که باعث حل یک مشکل یا رفع یک نیاز در دسته ای از مشتریان می شوند. غالبا این مجموعه از ارزش های پیشنهادی با یک یا چند جمله در بیانیه ماموریت یک کسب و کار توصیف می شود. بر این اساس دامنه فعالیت یک کسب و کار نیز مشخص می شود. برای مثال برند اسنپ در سال های اخیر ماموریت خود را از یک شرکت حمل و نقل شهری و تاکسی اینترنتی به حوزه بزرگتری مانند تبدیل شدن به یک سوپر اپ برای حل تمامی نیازهای ضروری جامعه تغییر داده است (برای مطالعه بیشتر در این زمینه به این لینک مراجعه فرمایید). بنابراین درک چگونگی تاثیرگذاری استراتژی های دیجیتال بر ارزش های پیشنهادی بسیار مهم است. در این مقاله به معرفی چگونگی ایجاد ارزش توسط محصولات و خدمات کسب و کارها و تاثیرات استراتژی های دیجیتال بر آنان خواهیم پرداخت.

ایجاد ارزش با استفاده از نوآوری

نوآوری و جدید بودن یک محصول یا خدمت به طور کلی برای مشتریان جذاب است. نتیجه تحقیقات نشان می دهد که نوآوری و جدید بودن یک رویداد، بار هیجانی در انسان ها و مشتریان ایجاد می کند. با این وجود نوآوری در محصولات و خدمات باید در راستای رفع نیازهای جامعه قرار گیرد. گاهی نوآوری باعث حل مسائل و چالش های جدیدی در مشتریان می شود که پیش تر به آن توجه نکرده اند یا راه حلی برای آن نداشته اند. بر این اساس فناوری های دیجیتال نقش کلیدی در ایجاد نوآوری در کسب و کارها دارند. تعداد فناوری های دیجیتال روز به روز در حال افزایش است و بنابراین در دنیای امروز مفهوم نوآوری با فناوری های دیجیتال گره خورده است. با این وجود دقت کنید که وقتی صحبت از نوآوری با استفاده از فناوری های دیجیتال می کنیم، لزوما به مفاهیم بسیار پیچیده اشاره نمی کنیم. بلکه استفاده از فناوری های دیجیتال به راحتی می تواند باعث ایجاد یک نوآوری در مدل کسب  و کار شما شود. ساده ترین و متداول ترین برای این موضوع، استفاده از روش های جدید بازی سازی در شبکه های اجتماعی است. در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها با استفاده از قابلیت شبکه های اجتماعی روش های نوآورنه ای را جهت خلق ارزش به کار گرفته اند. بنابراین اگر می خواهید یک شرکت پیشرو باشید باید به استفاده دائمی از جدیدترین استراتژی های دیجیتال بیاندیشید.

ایجاد ارزش با استفاده از مزیت قیمت

دنیای امروز با آشفتگی های متعدد سیاسی و اقتصادی باعث شده است که قیمت، مهم ترین فاکتور خرید برای انبوه مشتریان باشد. بنابراین به هیچ عنوان نمی توان از موضوع قیمت به راحتی گذشت. بر این اساس پیشنهاد قیمت های مناسبتر نسبت به رقبا بسیار با اهمیت است. استراتژی های دیجیتال از جنبه های مختلف می توانند باعث کاهش قیمت محصولات و خدمات شما شوند. برای مثال خودکارسازی بسیاری از فرآیندهای انسان محور باعث کاهش هزینه های نیروی انسانی و ایجاد مزیت رقابتی قیمتی برای شما می شوند. بنابراین یکی از راه های کاهش قیمت ها، بازمهندسی فرآیندهای عملیاتی کسب و کار و استفاده از فناوری های دیجیتال جهت کاهش هزینه ها می باشد. به عنوان مثالی دیگر استفاده از یک ربات سرویس دهنده به سوالات متداول مشتریان در اپلیکیشن موبایل، باعث کاهش نیروی انسانی مورد نیاز در مرکز تماس شده و بدین ترتیب هزینه های نیروی انسانی شما کاهش پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر بسیاری از شرکت ها با استفاده از استراتژی های دیجیتال در حوزه بازاریابی باعث ایجاد مزیت رقابتی می شوند. نرم افزارهای پیشرفته بازاریابی و تحلیل داده جهت ارسال پروموشن های تخفیفی پیشرفته یکی از راه های دیگر جهت ایجاد مزیت رقابتی از طریق جنگ قیمتی در یک کسب و کار می باشد.

ایجاد ارزش با استفاده از افزایش دسترس پذیری

یکی از مهم ترین استراتژی های دیجیتال افزایش دسترس پذیری نسبت به محصولات و خدمات است. پلتفرم های دیجیتال که امروزه بازیگران مختلف یک صنعت یا یک بازار را به یکدیگر متصل می کنند از مهم ترین مثال های افزایش دسترسی پذیری هستند. تجارت الکترونیک نیز به طور کلی باعث افزایش دسترس پذیری مشتریان به انواع محصولات و خدمات شده است. با این وجود منظور دسترس پذیری تنها افزایش دسترسی به یک کالای فیزیکی یا خدمت نیست. بلکه بسیاری از کسب و کارهای نوآورانه باعث افزایش دسترسی مردم به بخشی از منابع شده اند. برای مثال فناوری هایی نظیر بلاکچین امکان دسترسی مردم به کالاهای سرمایه ای به شکل خرد را فراهم کرده اند و مفاهیمی همچون طلای دیجیتال، ارز دیجیتال و غیره شکل گرفته است. در ایران نیز امروزه بحث بر روی تعریف یک مدل کسب و کار جهت ایجاد دسترسی مردم به حوزه مسکن از طریق ایجاد پلتفرم های تکونایز (تکه تکه کردن) مسکن بسیار داغ است (برای مطالعه بیشتر در این زمینه روی لینک کلیک کنید).

ایجاد ارزش با استفاده از افزایش راحتی مشتری

ایجاد راحتی در بخش های مختلف خرید یکی از مهم ترین فاکتورهای رقابت بسیاری از کسب و کارها می باشد. برای ایجاد راحتی در سفر مشتری یا در خرید او، می توانید روی تک تک مراحل خرید از جستجوی محصول تا کسب اطلاعات و ارزیابی آن و همچنین در مرحله خرید و پس از خرید برنامه ریزی و فکر نمایید. برای مثال آیفون با عرضه آیپاد فرآیند جستجو،‌ خرید، دانلود و گوش دادن به موسیقی را راحت نمود. همانطور که اشاره شد، افزایش راحتی حتی می تواند در جستجوی اطلاعات محصولات و خدمات استفاده شود. به عنوان نمونه استفاده از الگوریتم های شخصی سازی محتوا جهت سازماندهی اطلاعات وب سایت باعث افزایش راحتی مشتریان در جستجوی اطلاعات مرتبط با خود خواهد شد. علاوه بر این استفاده از فناوری های دیجیتال می تواند در مبادلات بین یک کسب و کار و مشتریان در تحویل کالا و خدمات و همچنین انجام تراکنش ها ایجاد راحتی نماید.

ایجاد راحتی با استفاده از طراحی متمایز

فناوری های تحلیلی می تواند منجر به طراحی متمایز خدمات و محصولات شما شوند. استفاده از نظرات انبوهی از مشتریان و تحلیل آنان با استفاده از فناوری های پیشرفته تحلیل داده و کلان داده منجر به کشف سلایق متمایز مشتریان و انعکاس آن در محصولات خواهد شد. بنابراین نباید تنها به کارکردهای ظاهری استراتژی های دیجیتال توجه کرد، بلکه استفاده از فناوری های دیجیتال در زیرساخت های کسب و کار از جمله در فرآیند طراحی محصول باعث شکل گیری کارایی استراتژیک و در نهایت مزیت رقابتی شما نسبت به رقبا خواهد شد. برندهایی نظیر ایکیا از روش های خلق ارزش مشترک به شدت استفاده می کنند و روز به روز به سلایق مشتریان خود نزدیک تر شده و طراحی های متمایزتری ارائه می نمایند (برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید).

حرف آخر …

شما باید برای پیشرفت در دنیای دیجیتال با قواعد آن آشنا شوید و ما در تک رول به شما کمک می کنیم این قواعد را بهتر شناخته و آنان را برای افزایش درآمد و فروش و ایجاد مزیت رقابتی به کار بگیرید. برای ثبت نام مشاوره به لینک زیر مراجعه فرمایید.

ممکن است بپسندید...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.