تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال نسل بعدی تجارت الکترونیک است. طی سال های گذشته، تجارت الکترونیک مجموعه ­ای از کسب و کارهای نوآورانه را به دنیا معرفی کرد. برای مثال آمازون به عنوان یکی از بزرگترین شرکت­ های جهان، یک شرکت تجارت الکترونیکی بود. در ایران نیز شرکت هایی نظیر دیجیکالا یا اسنپ از فضای تجارت الکترونیک بیرون آمدند. با این وجود، دوران تجارت الکترونیک در دنیا تمام شده است و به جای آن نسل جدیدی از کسب و کارهای نوآورانه  با رویکرد تحول دیجیتال در حال شکل گیری هستند. تحول دیجیتال از سال ۲۰۱۳ تاکنون بشدت مورد توجه قرار گرفته است. تحول دیجیتال همچون فضای تجارت الکترونیک فرصت های جدیدی را با خود بهمراه دارد که در صورت شناخت آنان می توانید مدل های کسب و کار پیشرفته­ ای را از آن استخراج کنید و به سوده دهی جذاب مالی برسید. در دنیا، شرکت هایی نظیر آمازون که ذاتا آنلاین هستند و همچنین شرکت هایی نظیر والمارت که ذاتا سنتی هستند، هردو بر روی پروژه های تحول دیجیتال سرمایه گذاری می کنند. در واقع، تحول دیجیتال، فقط مربوط به شرکت های سنتی نمی شود. بلکه هم شرکت های سنتی و هم شرکت های آنلاین باید پروژه های تحول دیجیتال را اجرا نمایند. در دروان تجارت الکترونیک تاکید بر تجارت بر بستر اینترنت و درآمدزایی از طریق فضای آنلاین بود. اما در حوزه تحول دیجیتال، موضوع فراتر از این رفته و از کلیه فناوری های دیجیتال جدید برای توسعه و پیشرفته کسب و کار استفاده می شود. برای مثال، استفاده از اینترنت اشیا، تحلیل داده، استفاده از دیوارهای دیجیتال، استفاده از واقعیت افزوده و مجازی و دیگر فناوری های پیشرفته در حوزه تحول دیجیتال مورد توجه قرار گرفته است. در واقع تحول دیجیتال به شما می گوید با استفاده از فناوری های جدید دیجیتال (فراتر از فضای آنلاین) چگونه می توانید یک کسب و کار جدید خلق کنید.

تحول دیجیتال نسل بعدی تجارت الکترونیک است.

تحول دیجیتال چگونه کسب و کار شما را متحول می کند؟

تحول دیجیتال به شما مجموعه ای از استراتژی های دیجیتال پیشنهاد می دهد تا بتوانید کسب و کار خودتان را متحول کنید. تحول دیجیتال این کار را با استفاده از فناوری های دیجیتال انجام می دهد. فناوری های پیشرفته دیجیتال مانند فناوری موبایل، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی، شبکه های اجتماعی و غیره قدرت بی نظیری برای خلق مدل های جدیدی از کسب و کار ایجاد خواهند کرد. برای مثال، بسیاری از برندهای دیجیتال در دنیا، در حال طراحی تجربه ترکیبی آنلاین و آفلاین برای مشتریان خودشان هستند. تجربه ای که به آن تجربه آمیخته آنلاین و آفلاین گفته می شود. در مدل های جدید در دنیا، دیگر بر روی خرید صرفا آنلاین یا صرفا آفلاین (حضوری) تاکید نمی شود. بلکه، تجربه خرید ترکیبی آنلاین و آفلاین خلق می شود. برای مثال این امکان برای شما فراهم می شود که انتخاب محصول خودتان را به شکل آنلاین انجام داده اما تحویل آن را به شکل حضوری دریافت کنید. به عنوان مثالی دیگر، فناوری واقعیت افزوده به شما این امکان را می دهد که کالای یا محصول را به شکل مجازی پرو کنید. برای مثال شرکت ایکیا بتازگی از یک اپلکیشن موبایل پرده برداری کرد که امکان پرو مجازی کلیه محصولات آنلاین این شرکت به صورت مجازی ممکن شده بود. در این اپلیکیشن، کاربر خانه خودش را اسکن می کند و یکی از محصولات دلخواه ایکیا را در خانه خودش می گذارد و اصطلاحا به صورت مجازی پرو می کند. تحول دیجیتال باعث ایجاد تغییرات بنیادین در تجربه مشتریان، مدل کسب و کار و عملیات و فرآیندهای کسب و کار شما می شود. تحول دیجیتال اشکال جدیدی از تجربه مشتری برای شما فراهم می کند. از سوی دیگر باعث می شود، مدل های جدیدی از کسب و کار را تعریف کنید و در نهایت با ایجاد تغییرات بنیادین در عملیات اصلی کسب و کار شما باعث ایجاد تغییرات اساسی در بازدهی کسب و کار شما می شود. بنابراین بطور خلاصه تحول دیجیتال در سه حوزه تحولات اساسی ایجاد خواهد کرد:

  • تجربه مشتری
  • مدل کسب و کار
  • عملیات اصلی

چرا باید بر روی پروژه های تحول دیجیتال سرمایه گذاری کنید؟

اگر به فکر تاسیس یک کسب و کار جدید و نوآورانه هستید می توانید به استراتژی های تحول دیجیتال فکر کنید. اگر می خواهید کسب و کار فعلی خودتان را به صورت سریع توسعه دهید می توانید به تحول دیجیتال فکر کنید. اگر بودجه زیادی برای تبلیغات ندارید، می توانید با استفاده از ایجاد نوآوری از طریق تحول دیجیتال به معروف شدن و کسب شهرت کسب و کارتان کمک کنید. تحول دیجیتال یک راه جدید برای توسعه شما و کسب و کار شماست. شما از دو مسیر امکان توسعه کسب و کار خودتان را خواهید داشت:

  • تبلیغات گسترده و بودجه های کلان بازاریابی
  • نوآوری از طریق فناوری های دیجیتال نوظهور و پیشرفته (تحول دیجیتال)

حال شما باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید یک کسب و کار سنتی را با تبلیغات گسترده سودده کنید و یا اینکه با خلق یک کسب و کار نوآورانه با هزینه کم بازاریابی رشد سریع داشته باشید. تحول دیجیتال، هم برای کسب و کارهای بزرگ حیاتی است و هم برای کسب و کارهای کوچک. اگر در کوتاه مدت بودجه سرمایه گذاری بر روی پروژه های تحول دیجیتال ندارید، باید بدانید که در آینده حتما باید فکری به حال دیجیتالی شدن کسب و کار خودتان بکنید. شرکت ها یا برندهایی که بر روی دیجیتالی شدن زیرساخت های فنی و انسانی سرمایه گذاری نکنند، در آینده در خطر قرار خواهند گرفت. چرا؟ چون توسط دیگر شرکت هایی که در مسیر تحول دیجیتال قرار دارند، از بین خواهند رفت. شرکت های دیجیتال توان بسیار زیادی در ورود به صنایع مختلف خواهند داشت و بنابراین با سرعت و چابکی باورنکردنی، بازار شما را قبضه خواهند کرد.

اگر به فکر تاسیس کسب و کار جدید و نوآورانه هستید، می توانید به استراتژی تحول دیجیتال فکر کنید.

خروجی کسب و کاری پروژه های تحول دیجیتال چیست؟

خروجی تحول دیجیتال، یک کسب و کار دیجیتال در کلاس بین المللی است. تحول دیجیتال، یک سازمان در تراز عصر دیجیتال برای شما خواهد ساخت. کسب و کاری که توان رقابت در عصر دیجیتال داشته باشد و مزیت رقابتی شما در فضای دیجیتال را تضمین نماید. تحول دیجیتال در دو سطح، سازمان شما را متحول می کند:

  • ایجاد ارزش ها و مزیت های رقابتی متمایز از طریق بکارگیری فناوری های دیجیتال نوظهور
  • ایجاد فرهنگ سازمانی دیجیتال و تیم چابک همراه با استعدادهای دیجیتال

براساس خروجی تحول دیجیتال، کسب و کاری خواهید داشت که نسبت به دیگر رقبا، توان رقابتی شگفت انگیزی دارد. کسب و کار شما برای رقابت در عصر دیجیتال گارانتی می شود و به عنوان یک رهبر در صنعت خودش شناخته خواهد شد.

تحول دیجیتال همان تحول کسب و کار است.

مهم ترین چالش در مسیر موفقیت تحول دیجیتال چیست؟

برای موفقیت در پروژه های تحول دیجیتال، نیازمند ایجاد تغییرات سازمانی هستید. برای موفقیت در پروژه های تحول دیجیتال، اول باید تحول را از طرز فکر خودتان و سازمانتان شروع کنید. تحول دیجیتال فقط به معنی استفاده از فناوری های دیجیتال نیست. بلکه خروجی تحول دیجیتال باید تغییر در شیوه نگرش سازمان شما باشد. برای مثال سازمان هایی که با طرح های تحول دیجیتال متحول می شوند، شیوه ها و روش های تصمیم گیری سریعتری دارند، از داده ها برای اخذ تصمیماتشان استفاده می کنند، از استعدادهای دیجیتال در مسیر پیشرفت خودشان استفاده می کنند، نقش دانش در سازمان آنان بسیار پر اهمیت است، فرآیندهای مدیریت دانش را بین کارکنان خود اجرا می کنند و خلاصه اینکه در درون سازمان خودشان یک فرهنگ دیجیتال تمام عیار را پیاده سازی می کنند. علت اصلی این امر این است که شما تنها با بکارگیری فناوری به قدرت اصلی در صنعت خودتان نمی رسید. زیرا شرکتی که از شما سریعتر است، طرح های شما را با سرعت بیشتری کپی کرده و در نهایت از شما پیشی خواهد گرفت. بنابراین تحول دیجیتال ابعاد درون سازمانی نیز دارد و باید برنامه ای بر ایجاد تغییرات فرهنگی و شیوه های تصمیم گیری درون سازمان خودتان نیز داشته باشید.

برای شروع در مسیر تحول دیجیتال چه کنیم؟

تحول دیجیتال یک موضوع جدید در دنیاست و برای شروع، به طور قطع نیازمند مشاور هستید. تیم مشاوره به شما کمک می کند که چشم انداز دیجیتال خودتان را تعریف کنید و بدانید در مسیر تحول دیجیتال به چه نوآوری هایی دست خواهید زد و نهایتا چگونه رهبر کسب و کار خودتان خواهید شد. شما برای پیمودن مسیر تحول دیجیتال نیازمند برنامه ریزی هستید. برنامه های تحول دیجیتال به شما می گویند از چه فناوری هایی استفاده کنید و با استفاده از این فناوری های چگونه نوآوری های متمایز خلق کنید و چگونه سازمان و کسب و کار خودتان را به یک کسب و کار بین المللی در تراز جهانی تبدیل کنید. برای این منظور ما در کنار شما هستیم و در صورت تمایل می توانید با تیم ما در تماس باشید. در ابتدای مسیر ما برای شما یک جلسه رایگان مشاوره خواهیم گذاشت تا مسیر اولیه را با کمک همدیگر تعریف کنیم و پس از آن در قالب یک قرارداد مشاوره، مسیر تحول دیجیتال در کسب و کار شما را اجرا کنیم.

ممکن است بپسندید...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.