استراتژی بازار انبوه در طراحی مدل کسب و کار

یکی از مولفه های کلیدی در طراحی یک مدل کسب و کار، انتخاب سگمنت مشتریان است. سگمنت های مختلف مشتریان در یک مدل کسب و کار باعث شکل گیری کسب و کارهای متفاوتی به لحاظ ذاتی می شود. برای مثال شرکتی که به صورت خرده فروشی یک محصول را می فروشد با کسب و کاری که به شکل عمده فروشی همان محصول را عرضه می کند دارای تفاوت های ذاتی زیادی هستند. این تفاوت ها در بسیاری از ابعاد کسب و کار از جمله فرآیندها و عملیات اصلی نمایانگر می شود. برای مثال کسب و کار خرده فروشی دارای فرآیندهای فروش و عرضه مستقیم و کسب و کار عمده فروشی دارای فرآیندهای مرتبط با شبکه سازی و مذاکره است. بنابراین تعیین سگمنت مشتریان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این بین استراتژی های زیادی برای تعیین رویکرد کلی سگمنت مشتریان وجود دارد که یکی از مهم ترین آنان «بازار انبوه» است.

مدل های کسب و کاری که از استراتژی بازار انبوه استفاده می کنند اغلب بین بخش ها و سلایق مختلف بازار تفاوتی قائل نشده و به دنبال جذب توده مردم هستند. در این دسته از کسب و کارها ارزش های پیشنهادی (شامل محصولات و خدمات)، نوع رابطه با مشتریان و همچنین کانال های توزیع برای همه مشتریان به شکل یکسانی طراحی می شود. بنابراین نوع ارتباط این کسب و کار به شکل همه فهم بوده و تلاش دارد انبوه مردم را به سوی خود جلب نماید. این استراتژی بسیار متداول و سودآور است و بسیاری از کسب و کارها از جمله تولیدکنندگان به سمت این نوع از کسب و کار تمایل نشان می دهند. برای مثال برند «تلاونگ» در تولید انبوه تخم مرغ را در نظر بگیرید. به طور مشخص استراتژی بازار این برند به شکل بازار انبوه برنامه ریزی می شود و برای شناخت مشتریان خود از مطالعات رفتار مصرف کننده در زمینه تخم مرغ استفاده خواهد کرد. برای مثال برای تولید تخم مرغ با استراتژی بازار انبوه شما به فاکتورهای پراهمیت برای مصرف کننده در زمینه اندازه یا رنگ زرده تخم مرغ خواهید پرداخت. به عنوان نمونه دیگر در برندهای فروشگاهی و هایپرمارکت ها، «شهروند» از جمله برندهایی است که استراتژی بازار انبوه دارد. استراتژی بازار انبوه غالبا قشر متوسط، متوسط رو به بالا و متوسط رو به پایین را که بیشترین جمعیت را تشکیل می دهند هدف قرار می دهد. بر این اساس استراتژی قیمتی این نوع از فروشگاه عمدتا منصفانه و کیفیت ارائه خدمات آنان در حد متوسط است. دقت نمایید که انتخاب این استراتژی در تعیین ارزش های پیشنهادی کسب و کار بسیار تاثیرگذار است و یکی از اشتباه های رایج این است که با وجود انتخاب بازار انبوه، حدی از کیفیت یا قیمت دور از انتظار این بازار را ارائه دهید. 

شکل ۱:‌ نمودار سطح اقتصادی اجتماعی افراد و تعداد انان در جامعه و سگمنت انبوه بازار

یکی از دلایل جذابیت این نوع استراتژی تعداد زیاد افرادی هستند که تحت پوشش قرار می گیرند. بر این اساس اگر نمودار توان اقتصادی مردم رسم شود، توده مردم در مرکز نمودار قرار خواهند گرفت (شکل ۱).

در میان نمونه های بین المللی یکی از معروف ترین خرده
فروشانی که به طور جدی از این استراتژی پیروی می کند «والمارت» است. استراتژی
والمارت قیمت های پایین با طیف وسیعی از محصولات است به شکلی که به تمامی نیازهای
عمومی مردم در یک خرید یک باره پاسخ داده شود. اغلب کسب و کارهای مبتنی بر این
استراتژی دارای تبلیغات وسیع از طریق رسانه های انبوه همچون تلویزیون، رادیو و
بیلبوردهای شهری هستند. بنابراین اغلب، استفاده از بازاریابی دیجیتال در این
برندها در اولویت دوم قرار دارد.

ممکن است بپسندید...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.