نقش بازی های آنلاین در استراتژی برندینگ دیجیتال

بازی­­ ها یکی از مناسب­ترین ابزارها برای
اجرای استراتژی­ های درگیری و مشارکت با مشتریان هستند. در عصر دیجیتال، جلب توجه
مشتریان و برقراری ارتباط موثر با آنان نقش مهمی در موفقیت یک کسب و کار دارد. بنابراین
در این مقاله، نقش بازی­ها در استراتژی­های دیجیتال کسب و کار را بررسی خواهیم
نمود.

برندینگ دیجیتال با استفاده از بازی های آنلاین

بازاریابی یکی از حوزه­ هایی است که به شدت تحت تاثیر فناوری ­های دیجیتال قرار گرفته به گونه ­ای که شاخه­ ای از علم بازاریابی با نام بازاریابی دیجیتال شکل گرفته است. بازاریابی دیجیتال طی زمان در حال بلوغ و کامل شدن در دنیا و ایران است. یکی از موضوعات جدید مطرح شده در این حوزه، برندینگ دیجیتال است. برندینگ دیجیتال به معنی ایجاد یک دیالوگ موثر با مشتریان در یک فضای تعاملی و ارتباطی است. در واقع، برندینگ دیجیتال، تعریف برندینگ در عصر دیجیتال با ویژگی­ های منحصر به فرد خود است. بنابراین هدف اصلی برندینگ دیجیتال ایجاد مشارکت مشتریان و ایجاد یک گفتگوی پیوسته با آنان است. با توجه به توضیحات فوق­، نقش بازی ­ها در استراتژی برندینگ دیجیتال روشن است. بازی­ یکی از تکنیک­ های کلیدی در جلب مشارکت مشتریان است که بستری مناسب برای تعامل و فعالیت برای مشتریان فراهم خواهد آورد. بنابراین اگر یک کسب و کار در جستجوی روشی برای برندینگ در فضای دیجیتال است، بازی یکی از گزینه ­های اصلی به عنوان یک تاکتیک جذاب برای رسیدن به هدف آن کسب و کار است.

اسپانسرینگ در بازی های آنلاین

یکی از راه ­های برندینگ دیجیتال استفاده از قراردادهای مشارکت و اسپانسرینگ در بازی­ های کامپیوتری است. برای مثال در ایران بازی ­هایی همچون کوئیز آف کینگز و آمیرزا از پایگاه مشتری بسیار خوبی برخوردار هستند. در این راستا، برندهای بزرگ دنیا نیز برای جلب توجه و مشارکت مشتریان از این استراتژی استفاده می­کنند. در این راستا می ­توان به روش ­های بکار گرفته شده توسط برند بِربِری اشاره کرد. بِربِری (Burberry) ‌یک برند انگلیسی لوکس است. این برند برای نفوذ و برندینگ در بازار چین از بازی­ Honor of Kings استفاده کرده است. بِربِری دو لباس اختصاصی برای شخصیت اول بازی طراحی کرده است که این لباس­های لوکس توسط بازیکنان بازی قابل خریداری هستند. مدیرعامل بخش چین بِربِری می ­گوید: «ما از طریق لباس­های مجازی و عرضه آن در بازی ­های آنلاین به جامعه جوان چین نزدیک می­شویم». در واقع برند بِربِری می خواهد از طریق بازی ­های کامپیوتری تجربه پوشاک لوکس را به جامعه جوان چین بچشاند و به شکلی بر روی ناخودآگاه آنان تاثیر بگذارد. علاوه بر این برند لویی ویتون (Louise Vuitton) در اقدام مشابهی، کیف ها و جواهرات خاصی را در بازی League of Legends طراحی کرده است. از سوی دیگر برند نایک، اسپانسر لیگ­ های این بازی شده است. بنابراین با به این نکته دقت کنیم که بازی­ های موفق موجود در بازار یک بستر مناسب برای نزدیکی به نسل جوان و نوجوان جامعه (دهه هفتاد و هشتاد) هستند. به متولدین سال­های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ نسل زِد (Z Generation) گفته می­شود که بازی ­ها تاثیر بسیاری روی این گروه سنی دارند.

بازی سازی و خلق بازی در تجربه مشتریان

همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم، یکی از استراتژی­ های بکارگیری بازی­ها، همکاری با بازی­ های موفق موجود در بازار است. با این وجود این تنها تاکتیک پیش­روی ما نیست و این امکان وجود دارد که تیم دیجیتال کسب و کار ما دست به کار شده و خودشان یک بازی جذاب توسعه دهند. در این راستا برند پیتزا هات (Pizza Hut) یک کمپین بازاریابی فوق ­العاده با نام «نوستالژی» طراحی کرد. دلیل نام­گذاری این کمپین با نام نوستالژی، پیاده­ سازی بازی نوستالژیک «پَک مِن (Pac Man)» در این کمپین است. مشتریان در بازه این کمپین می­توانند اسکن کیو آر کد (QR Code) روی جعبه های پیتزا را اسکن کرده و وارد بازی شوند. بازی پَک مَن با استفاده از فناوری واقعیت افزوده (Augmented Reality) روی جعبه­های پیتزا قرار گرفته و تجربه­ای فوق­العاده و ترکیبی از محیط آنلاین و آفلاین را برای مشتریان رقم می­زنند. همچنین مشتریان می ­توانند نتایج و امتیاز بازی خود را با دیگر کاربران در توییتر به اشتراک بگذارند. پیتزا هات در این کمپین به درستی از رسانه توییتر برای داغ کردن تنور بازی استفاده کرده است. زیرا توییتر رسانه اجتماعی غیرساختار یافته است که فضای کَل کَل و رقابت کاربران در آن روی می­دهد.

نتیجه گیری

به منظور بکارگیری تکنیک ­های بازی و بازی ­سازی نیازمند همکاری مناسبی بین تیم ­های بازاریابی و دیجیتال کسب و کار خود هستید. همچنین این همکاری میتواند به شرکت ­های دیگر نیز بسط پیدا کند و یک پلتفرم موفقت بازاریابی و تبلیغات را شکل دهید. دقت کنید که مسیر بازی نباید شما را از اهداف اصلی کسب و کار غافل کند و باید تمامی تصمیمات شما در طراحی آن، مبتنی بر هدف­ های کسب و کار شما باشد. بازی ­سازی باعث درگیری عاطفی و هیجانی مشتریان با برند شما خواهد شد و یکی از مصادیق کلیدی برای برندینگ در عصر دیجیتال است. بازی­های باعث ماندگاری نام برند شما در ذهن مخاطب خواهد شد و از این منظر دارای تاثیرگذاری بالایی در نتایج موفق برندینگ می­شوند. برای گرفتن مشاوره در زمینه برندینگ دیجیتال از تیم تک رول می­توانید روی ما حساب کنید.

ممکن است بپسندید...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.