سه دلیل استراتژیک برای استفاده از سیستم امتیازدهی در باشگاه مشتریان

به منظور طراحی باشگاه مشتریان می توان از سیستم های مختلفی از جمله سیستم امتیازدهی، سیستم سطح بندی، سیستم بازگشت اعتبار و یا ترکیبی از اینها استفاده کرد. یکی از نمونه های معروف استفاده شده از سیستم امتیازدهی در همراه اول وجود دارد. در باشگاه فیروزه ای همراه اول شما پس از پرداخت قبض خود، امتیاز دریافت می کنید. با این وجود برای بسیاری از افرادی که می خواهند باشگاه مشتریان تعریف نمایند، این سوال مطرح است که در چه شرایطی باید از سیستم امتیازدهی در باشگاه مشتریان استفاده کنم؟ در این مقاله به سه دلیل عمده برای استفاده از سیستم امتیازدهی در باشگاه مشتریان خواهیم پرداخت:

۱. حاشیه سود پایین کسب و کار شما

بسیاری از کسب و کارها به ذات دارای حاشیه سود پایینی هستند. برای مثال صنعت سوپرمارکت یکی از این نوع صنایع می باشد که حاشیه سود میانگین ۸ تا ۱۰ درصدی دارد. در این نوع از صنایع با توجه به اینکه حاشیه سود کسب و کار پایین است، امکان ارائه هدایا و خدمات پرهزینه در ازای هر خرید به مشتری وجود ندارد. بنابراین راه حل این است که در ازای هر خرید، به عنوان پاداش به مشتری امتیاز داده شده و مشتری با جمع آوری امتیازات می تواند آن را تبدیل به یک محصول یا خدمت نمایند. مزیت این روش در این است که میزان پایین بازگشت امتیاز از چشمان مشتری پنهان شده و مشتری پس از خرید با حس خوب دریافت امتیاز مواجه می شود. بسیاری از پلتفرم های اینترنتی و آنلاین مانند تاکسی های اینترنتی (اسنپ و تپسی) و یا پتلفرم های آنلاین حوزه گردشگری (مانند علی بابا) به دلیل حاشیه سود پایین می توانند از این روش استفاده نمایند.

۲. بازی سازی یا گیمیفیکیشن

یکی از دلایل موجه دیگر جهت استفاده از سیستم امتیازدهی در باشگاه مشتریان، بازی سازی و گیمیفیکیشن است. در این حالت برند قصد دارد مشتریان را درگیر در یک بازی همیشگی با برند نماید. بنابراین استفاده از امتیازات به منظور ایجاد یک فرآیند تعاملی پیشنهاد می شود. با این وجود طراحی بازی از اهمیت بسیار زیادی برخودار است به گونه ای مشارکت مشتریان را در طولانی مدت تضمین نماید. در بازی­سازی بعد هیجان و سرگرمی مهم­تر از بعد منفعت است. بنابراین مشتریانی درگیر در این نوع از طراحی باشگاه مشتریان می­شوند که اغلب دارای شرایط سنی خاص و دارای هیجانات مبتنی بر شادی و برانگیختگی باشند.

۳. وجود واحدهای بازرگانی مختلف در کسب و کار شما

در بسیاری از کسب و کارها از جمله مراکز خرید، واحدهای بازرگانی مختلفی وجود دارد. برای مثال در یک مرکز خرید ممکن است طیف وسیعی از فروشگاه ها از سوپری تا جواهر آلات وجود داشته باشد. بنابراین استفاده از سیستم امتیازدهی جهت ایجاد نرخ تبدیل های مختلف بین واحدهای بازرگانی مختلف پیشنهاد می شود. مسلما ۱ میلیون خرید از سوپرمارکت با ۱ میلیون خرید طلا معنای متفاوتی در یک مرکز خرید دارد و بنابراین استفاده از امتیاز باعث ایجاد تعادل بین واحدهای بازرگانی مختلف در یک مرکز خرید می شود. این ویژگی در حوزه تجارت الکترونیک و در در سوپر اپ ها نیز مشاهده می شود. سوپر اپ ها مجموعه زیادی از خدمات و محصولات را درون اپلیکیشن خود عرضه می کنند و بنابراین استفاده از سیستم امتیازدهی باعث ایجاد یک تعادل بین قسمت های مختلف آن می شود.

ممکن است بپسندید...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.