تحول دیجیتال چگونه صنعت مُد و زیبایی را دگرگون می کند؟!

فناوری های دیجیتال به طور شگفت انگیزی در حال ایجاد تحول در شیوه بازاریابی شرکت ها هستند. در این میان، طی یکی دو سال اخیر، صنعت مد و پوشاک بشدت از این تحولات دیجیتالی تاثیر پذیرفته و برندهای بزرگ دنیا در حال رقابت برای استفاده از فرصت های دیجیتال در جهت تحول فروش و توسعه برند خود هستند.

تحول دیجیتال در صنعت مُد، پوشاک و زیبایی!

یکی از مهم ترین روندهای تحول دیجیتال، تغییرات گسترده در «ریتیل مارکتینگ» یا «بازاریابی فروشگاهی» است. بازاریابی فروشگاهی یا «ریتیل مارکتینگ» به مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و فعالیت‌های بازاریابی اطلاق می‌شود که هدف آن جذب مشتری و افزایش فروش است. این نوع بازاریابی شامل طراحی و اجرای برنامه‌هایی است که مشتریان را ترغیب به بازدید از فروشگاه، خرید محصولات و تجربه‌ای مثبت از خرید می‌کند. بازاریابی فروشگاهی می‌تواند شامل مواردی همچون طراحی ویترین جذاب، چیدمان فروشگاهی متمایز، نمایش محصولات به شکل ساده، تبلیغات هیجان انگیز درون فروشگاهی، برنامه‌های تخفیف و پیشنهادات ویژه، خدمات مشتریان، و استفاده از تکنولوژی‌های نوین باشد.

هدف اصلی از این نوع بازاریابی، افزایش میزان بازدید مشتریان و بهبود تجربه خرید آن‌هاست تا به این وسیله فروش بیشتری حاصل شود و وفاداری مشتریان نسبت به برند تقویت گردد. در حالت کلاسیک، برندهای مُد، پوشاک و زیبایی با طراحی چیدمان و اتمسفر خاص فروشگاهی، باعث تاثیرگذاری بر مخاطب می شدند. اما در فضای تحول دیجیتال، زمین بازی عوض شده و برندهای بزرگ دنیا در حال توسعه فروشگاه های مجازی خودشان هستند. اما منظور از فروشگاه مجازی چیست؟!

فروشگاه مجازی یا متاورسی چیست؟ چه نقشی در صنعت مُد و زیبایی دارد؟

فروشگاه مجازی، به معنی خلق یک فروشگاه سه بعدی در فضای اینترنت است. این نوع فروشگاه نسل بعدی فروشگاه های اینترنتی هستند که از آنان با عنوان فروشگاه های متاورسی نیز یاد می شود. تفاوت اصلی این فروشگاه ها با فروشگاه های آنلاین این است که در این فروشگاه ها به شکل سه بعدی و در عمق فضا، می توان حرکت کرد و یک تجربه خرید واقعی لذت بخش داشت. فروشگاه مجازی در واقع یک نسخه آنلاین از فروشگاه فیزیکی است.

فروشگاه مجازی نه تنها یک پلتفرم برای فروش محصولات است، بلکه یک ابزار قدرتمند برای ایجاد تجربه خرید لذت‌بخش و ماندگار است. خلق یک تجربه خاص و متمایز یکی از روش های بازاریابی مهم در صنایعی همچون مُد، لباس و زیبایی است. جایی که با خلق تجربیات هیجان انگیز می توان مشتریانی ذوق زده ساخت. مشتریانی که در رابطه با ما صحبت کرده و باعث شکل گیری تبلیغات زبانی برای ما می شوند. برندهایی همچون الیزابت آردن، استی لادر و کلینیک رقابت تنگاتنگی را برای تاسیس فروشگاه های مجازی خودشان آغاز کرده و توانسته اند به موفقیت های فوق العاده ای دست پیدا کنند.

برند زیبایی «الیزابت آردن» چگونه از فروشگاه مجازی برای تحول دیجیتال تجربه مشتری استفاده کرد؟

فروشگاه مجازی در الیزابت آردن

برند Elizabeth Arden اولین تجربه فروشگاه مجازی همه جانبه و بدون مرز خودش را در فضای دیجیتال راه اندازی کرد، فروشگاهی سه بعدی بر بستر اینترنت. این فروشگاه که تمامی محصولات در آن کاملا قابل خرید است به مشتریان این امکان را می دهد درباره تاریخچه برند و بنیانگذار برند اطلاعات عمیق و نوستالژیکی را بدست آورند. در طراحی این فروشگاه دو استراتژی کلان استفاده شده است:

  • نمایش تاریخچه شکل گیری برند با روش داستان سرایی و به شکل سه بعدی برای درگیری عمیق مشتریان با برند
  • طراحی یک گالری هنری بی نظیر متناسب با هویت برند با استفاده از فناوری تعاملی واقعیت افزوده

فروشگاه مجازی الیزابت آردن یک فروشگاه معمولی نیست، این فروشگاه با استفاده از فناوری هوش مصنوعی به شکل خلاقانه ای طراحی شده که می تواند توجه هر بیننده ای را به خودش جلب کرده و باعث تاثیرگذاری عمیق بر او شود. طراحی این فروشگاه های مجازی به نسبت طراحی مشابه آنان در فضای فیزیکی از سه مزیت اصلی برخوردار است:

  • بسیار کم هزینه تر هستند.
  • اعمال تغییرات در آنان امکان پذیر است.
  • محدودیت ظرفیت و فضای فیزیکی وجود ندارد.

همچنین اتاق مشاوره پوستی در این فروشگاه دیده شده است. در این اتاق مشتریان با استفاده از تکنیک های بازی و کوئیز به مجموعه ای از سوالات پاسخ داده و نهایتا برای پوست خودشان مشاوره دریافت می کنند.

برندهای آرایشی بهداشتی همچون کلینیک از فروشگاه های مجازی چه استفاده ای کرده اند؟

آزمایشگاه مجازی (متاورسی) در برند کلینیک

برند Clinique آزمایشگاه مجازی کلینیک را معرفی کرده است، یک تجربه فروشگاهی دیجیتال پیشرفته. این مفهوم نوآورانه که هم از طریق وب‌سایت و هم از طریق پلتفرم‌های موبایل قابل دسترسی است، به کاربران اجازه می‌دهد تا آواتارهایی برای حرکت در ویترین فروشگاه مجازی کلینیک ایجاد کنند. در این فروشگاه، مشتریان می توانند خرید کنند، با مشاوران تخصصی کلینیک تعامل داشته باشند و اطلاعات دقیق محصول را بررسی نمایند.

تمرکز آزمایشگاه کلینیک بر روی نمایش محصولات پر فروش خود، مانند آبرسان خودکار است. در این فروشگاه از ویژگی های تعاملی و داستان سرایی برای برجسته کردن مزایای محصولات استفاده شده است. مشتریان می توانند در رابطه با مواد تشکیل دهنده محصول، فرمولاسیون، مزایا، و تکنیک های کاربردی مشاوره  گرفته و همچنین به پیشنهادات انحصاری دسترسی داشته باشند.

میشل فریر، رئیس برند جهانی کلینیک، تاکید کرد که آزمایشگاه دیجیتال کلینیک بر اساس آزمایشگاه‌های موفق فیزیکی آن‌ها در چین و ایالات متحده طراحی شده است و تجربیات خرید چند کاناله و بدون مرز دیجیتال را با توصیه‌ها و مشاوره های شخصی  کارشناسان ترکیب می‌کند. او فروشگاه مجازی را گسترش دیجیتالی استراتژی خرده فروشی توصیف کرد که هدف آن ارائه راه حل های مراقبت از پوست سفارشی برای مصرف کنندگان در سراسر جهان است.

آیا برای بازدید از فروشگاه مجازی فناوری خاصی نیاز است؟

خوشبختانه برای بازدید از این سبک از فروشگاه های مجازی نیازی به فناوری پیچیده ای نیست.  این تجربه به شکل عمیق در فضای اینترنت و روی مرورگر شما بدون نیاز به عینک واقعیت مجازی اتفاق می افتد. تجربه ای که شکل جدیدی از «ریتیل مارکتینگ» را پیش روی برندهای مُد و زیبایی می گذارد. در این نوع تجربه، شما به آدرس وب سایت فروشگاه مجازی یک برند رفته و آن را درون مرورگر خود باز می کنید. سپس با وب سایتی مواجه می شوید که با جزییات زیاد، یک محیط سه بعدی را برای شما طراحی و پیاده سازی کرده اند. در این تجربه شما با حرکت ماوس و دکمه های کیبورد قابلیت حرکت درون فروشگاه را خواهید داشت. درست مثل یک بازی کامپیوتری یا ویدئویی!

چه فناوری های دیجیتالی در شکل گیری فروشگاه مجازی نقش دارند؟

در شکل دهی این تجربه دو فناوری اصلی نقش بازی می کنند: ۱- واقعیت افزوده و ۲- هوش مصنوعی. برندهای مُد و زیبایی از این فناوری های پیشرفته در راستای خلاقیت و تحول تجربه مشتری استفاده می کنند تا بتوانند با ایجاد تمایز و مزایای رقابتی، مشتریان را به سوی خودشان جذب کرده و فروش بیشتری ایجاد کنند.

در طراحی این فروشگاه ها از واقعیت افزوده و فناوری های گرافیکی جهت طراحی محیط سه بعدی و دکوراسیون داخلی و همچنین عمق بخشیدن به فضا استفاده می شود. در فروشگاه های آنلاین دو بعدی، شما عمقی از فضا را نمی بینید، بلکه نهایتا امکان مشاهده مجموعه از عکس ها یا ویدئوهای دوبعدی را خواهید داشت. اما در فروشگاه های سه بعدی، عمق فضا طراحی می شود. این فضاسازی می تواند توسط فناوری پردازش ماشین و هوش مصنوعی به شکل ساده تری نیز شکل گیرد. همچنین هوش مصنوعی نقش مهمی در ابعاد خلاقانه و ایده پردازی طراحی این سبک از فروشگاه ها خواهد داشت.

ممکن است بپسندید...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.