باشگاه مشتریان و برنامه وفاداری مشتریان یکی از روش های جدید برای کسب درآمد از مشتریان فعلی است. شکل گیری برنامه های باشگاه مشتریان با پیشرفت نرم افزارها و فناوری های دیجیتال آغاز شد و امروزه بسیاری از برندهای معتبر دنیا به منظور جلوگیری از مهاجرت مشتریان به سمت رقبا، برنامه های باشگاه مشتریان خود را طراحی میکنند. تِک رول استراتژی های متنوعی برای طراحی باشگاه مشتریان پیشرفته متناسب با نیازهای شما بکار میگیرد و به شما در پیاده سازی آن کمک خواهد کرد.

 

برنامه های باشگاه مشتریان از تنوع بسیار زیادی برخوردارند. طراحی باشگاه مشتریان برای هر مجموعه وابسته به نوع صنعت و ویژگی های مشتریان آن، متفاوت است. بنابراین برخلاف تصور عموم، امکان ارائه یک برنامه باشگاه مشتریان از پیش تعیین شده برای کسب و کارها وجود ندارد. مدل های پایه باشگاه مشتریان عبارتند از:

استراتژی امتیازدهی (Point System): در این نوع از طراحی باشگاه مشتریان، مشتریان در ازای خرید انجام یک فعالیت (مانند نصب اپلیکیشن یا معرفی دوستان و آشنایان) امتیاز دریافت کرده و در ازای امتیازات خود می توانند از خدمات یا هدایای مختلفی استفاده کنند.

استراتژی بازگشت اعتبار (Cash Back): در این روش درصدی از مبلغ خرید مشتریان برای خریدهای آینده به حساب مشتریان بازگشت داده می شود. استفاده از این روش برای بازگشت مشتریان به خرید استفاده می شود و یکی از ساده ترین روش های پیاده سازی باشگاه مشتریان است.

استراتژی سطح بندی مشتریان (Tier System): در این مدل مشتریان در دسته های مختلفی سطح بندی و در هر سطح خدمات و هدایای متنوعی به آنان تخصیص داده می شود. معروف ترین روش در سیستم های سطح بندی تقسیم بندی مشتریان مربوط به تقسیم بندی رنگی سطوح مانند طلایی، نقره ای، برنزی و غیره می باشد.

با این وجود در بسیاری از باشگاه های مشتریان پیشرفته، ترکیبی از روش های بالا استفاده می شود. برای مثال شما می توانید در ازای خرید به مشتریان امتیاز داده و سطح ها را بر اساس میزان امتیاز مشتریان تعریف کنید.

با تعریف رویکرد باشگاه مشتریان، چالش های شما یکی پس از دیگری آغاز می شود. این چالش ها عبارتند از:

– چگونه برای باشگاه مشتریان عضوگیری کنیم؟

– آیا باید تمامی مشتریان در باشگاه مشتریان عضو شوند؟ چند درصد از آنان باید عضو باشگاه باشند؟

– هدایای و خدمات باشگاه مشتریان چه چیزهایی باشند؟

– به غیر از تخفیف چه هدایا و خدمات دیگری می توانیم به مشتریان ارائه کنیم؟

– بودجه و هزینه های باشگاه مشتریان از چه محلی تامین شوند؟

– منابع درآمدی باشگاه مشتریان از چیست؟

– آیا باشگاه مشتریان منجر به افزایش درآمد شده است؟

– علایق و سلایق مشتریان چیست؟

آیا باشگاه مشتریان فقط باید برای گروهی از مشتریان دست یافتنی باشد تا با ارزش شود؟

– چه اقداماتی بیاندیشیم که از تقلب ها در باشگاه مشتریان جلوگیری کنیم؟

– آیا باشگاه مشتریان سبب وفاداری مشتریان یا محبوبیت برند شده است؟

– چرا برخی از باشگاه های مشتریان موفق و برخی شکست می خورند؟

– و بسیاری از سوالات دیگر …